Julafton med tomte + hemlige tomte + juldagen etc...

            Några dagar före julafton var jag hos frisören Crusch o hon fixade en blandning med blond och orange färgad. Blev jättenöjd. Hon visade en bok som fanns i samma kopia som mitt hår. Så hon har jobbat bra på att få fram rätta blonda slingor för hon tycker det är ganska svårt att kunna få fram det när jag tonade håret hemma två gånger. Eftersom färgen fastnar mer på håret på ett o annat sätt än att vara hos frisören. Är verkligen imponerad att det skulle gå :) Jag känner mig hemma hos dem och de ligger nära Inredningsbutiken o även Birgittaskolan. De bakade några goda kakor o godis o bjöd på te med en söt röd prickig tekopp o fat. Deras stil på frisören är liksom 50-60 tals, mycket svart o vitt o gamla tidningsurklipp till en tavla, vaxduk över stolen i svart o vitt prickig..woww...verkligen hemtrevligt!
JULAFTON 24 dec...

Kalle Anka på tv:n började kl 15.00, satt vi samlad i soffan efter vi ätit julbord.      Martin tog tupplur medan Olivia var lite nyfiken på honom men sen vaknade han efter vilostuden satt hon bredvid honom, hon väntade på att tomten ska komma.Morfar!Lars kom hit till oss den 23 dec, jag åkte till karlstad o hämtade honom, var först framme lite tidigare så spanade jag runt i Bergvik. Alltid kul att se där o inhandlade några sista minuten julklappar. Sen var jag till Toy Rust o köpte några. Där efter åkte jag till Skoghall. Han hade packat dagen innan o har hunnit göra en del. Sen var det dags att åka till Örebro. Han verkade vara lite pirrigt men allt gick bra. Var precis framme när det mörknade. Jag ville hellre köra när det e ljust ute. Han var min  bästa julklapp att komma med oss o fira jul. Han har inte variti Örebro i 5 år! Men har närvarit vår bröllop en sista gång då min brorsan var i närheten o hjälpte honom. Han var väldigt rörd och många gånger har tårarna nästan kommit fram och att han kände sig trygg att vara hos oss. Han vaknar med leende varje morgon hemma hos oss. Det är inte samma sak där hemma säger han. Jag förstår och jag är glad att han åkte ändå till oss och att han nu kan se att det funkar så att han kan komma hit flera gånger nästa gång o vi ställer naturligvis upp o hämtar honom o kör honom hem. Det känns lite nu vemodigt att han måste hem idag.



                 

Mamma o Enar kom vid lunchen samma dag. Nu var det dags nästan vid 16.00 kom tomten på besök. Vi fick se tomten gå i skogen med lykta och Olivia sade direkt att jag är rädd och ville vara i min famn och höll mig hårt.


      
Men senare gick det bra då tomten kom in och Amanda tittade på hi. Hon säger hela tiden att tomte inte finns på riktigt så Olivia sade efteråt nu är jag inte rädd det är bra nu och hon tittade på tomten.. Sen hämtade vi stolen åt honom för tomten var så trött. De var ivriga att få julklapparna så tomten började dela ut.

Tomten är döv så de tecknade hela tiden. Min pappa tecknade också till tomten hi men Enar o mamma kunde inte så mycket så de får uppleva tvärtom att tomten inte alltid pratar..:) Amanda tecknade tack till tomten o tomten sa vassego...

 Pappa blev rörd och glad över att få julklapp o säger att tomten är från Värmland hi.. säger till alla att de är från Värmland. Han skojade bara.  
 Sen måste tomte gå vidare o de fick en stor kram av tomten. Alla v
ar nöjda och fortsatte öppna julklapparna under granen sen åt vi gott o tittade på tv o barnen lekte med nya leksakerna. En stor bild på mormor o flickorna men amanda fick äta ngt som blev lite surt. hihi.,..


 Jag vid granen.  


HEMLIGE TOMTE PÅ BESÖK!!
 Meeennn....se nedan....bilden på Tomten..

NÅGOT HÄNDE VID 19.00...!! Den bilden är inte den vi har tagit. utan hämtade ifrån Google och vi fick nämligen en besök av HEMLIGE TOMTE, Det var bara Enar, Morfar, Martin o Olivia som såg men jag, mamma o Amanda var uppe. Synd att Vi inte fick se för Martin sa det gick för fort. Han räknade aldrig med att tomten kom till vår hus och han trodde han bara gick förbi för att hälsa på annan hus, men Enar sa han knackar på dörren. Han öppnade och tomten sa kom kom så kom han ut. Han tecknade Go Jul o lämnade ett paket till oss. Sen vinkade han o gick iväg. Sen gick han snabbt upp till vår  sovrum för att se i fönstret vilket väg han gick hemåt men han hittade inte honom..Jag upptäckte o frågade honom vad han gör då berättade han det och jag hängde med honom o tittade ut i fönstret men icke... Det känns lite mystiskt men spännande var det. Jag frågade Martin varifrån kom han. Baksidan av vår hus. Mmm något utgång har han kommit ifrån. Sen frågade jag vilken färg har han på ögonen. Bruna. hihi.. började ana lite..vem...

Men inte vår granne Fredrik Lindvall för han har blåa ögon o de är ju inte heller hemma utan firade hos en annan plats. mmmm...
Men vi behåller det hos våra aningar och det var väldigt trevligt att han dök upp o gav oss en fin chokladask. Det känns som lite äkta på något sätt eftersom vi inte vet vem det var!

Tack Tomten att du gav oss en gåva! Även vi aldrig får reda på vem du är men vi är glada för den lilla överraskningen!

JULDAGEN
De var ute o fixade snölyktor på altanen. Skönt för de att kunna ta friskt luft, ja var faktiskt inne för att vakta Morfar, för man vet inte hur han har eller behöver hjälp. Jag passade på fixa o städa det mesta.


            



Vi har också julpyntat hos oss! De har vi gjort innan julafton. Skönt med julledigheten faktiskt o bara njuta o vara med familjen. Det älskar jag!


                              Godis marsmallow med smält choklad, sen en massa tomtenissar o pepparkakshus på bordet, islykta i karamellfärg röd som vi gjorde o det lyste fint på kvällen! Sen klädde vi julgranen en vecka före julafton, lite för tidigt för oss men vi va ivriga och nästa år försöker vi hålla den 23.e dagen före istället. hi... Julblommor på bordet o lite blandad.
                    
Nu är julhelgen förbi... Några dagar före nyår nu... Snart är vi inne i 2010! - kram -


Kommentarer
Postat av: Fia

Vilken fin hårfärg du fått! :) SKönt att det gick bra. Hihi



Ser ut som ni haft en underbar julafton, det hade vi oxå. Mystiskt det där med jultomten, ni kanske får veta vem det var till slut? :)



Vi ses snart. Ska bli mysigt och roligt! Kram

2009-12-27 @ 11:47:27
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fia

Hej igen! jaa. Vi skulle kunna ses innan oxå, vi har inget för oss framöver tror jag, har bara nyåret som vi ska se framemot. :) bara o höra av er om ni vill ses innan :)



KRAM!

2009-12-27 @ 15:37:15
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Madde

Åh vilken mysig julafton ni har haft det och med tomte! Du passar i det nya hårfärgen! Jag är oxå sugen på att göra ngt med mitt hår men vad och hur? Vill ju gärna ha kvar hårlängden :) Kramiz

2009-12-27 @ 16:47:04
Postat av: Åsa

vinkar det var jag som kom till er medan jag var tomte.. HAHAHA synd ni missa vem det var... skoj bara ... nä det var inte jag!! he he ... det låt spännande med överraskning och ni vet inte vem som dyker upp.. =)



Det är så fin av er att hämtar din pappa och körde hem också.. så han kände glälde och trygghet hos er.. se sin barnbarn och så ... Underbart skulle jag tro....



KRAAAM vännen hälsa hem

2009-12-27 @ 17:02:00
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Åsa

Oj.. glömt säger till.. TYPISK CINA... personligt tsp "TONA" din personligttsp.. HAHA inte din personligttsp... HIHI... MEN SNYYYYYYGGGGGGGGGG du är alltid vacker och glad tjej......<3

2009-12-27 @ 17:03:07
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Rosi

åå vad snygg du är med den färg.. riktig perfekt färg för dej.. härlig morfar kom och fira med er.. vi alla saknar våra pappa.. vi hade kula med hans namn på och häng på våra julgran.. det gör ont och saknar honom. tårar rinna då och då på dagen. men det gick över.. pga mkt tänker på annat.. härlig härlig tomte kom dyker upp och ni inte visste vem det var. så det känns nästa som på riktig.. hehe.. härlig!!! snygg den ljus saker.. spec den "is-hink" som du häll röda färg och sen ljus i.. riktig snygg.. många kramisar..

2009-12-27 @ 23:52:34
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härlig se dina bilder vid julen! Extra skoj med nytt hus också samtidigt! Blev rörd att din pappa kom till er! Vi ska ha lilla jul nu om ett par timmar för barnen har kommit hem igår. Har eg handlat färdigt för längesen men köpte ändå nya julklappar varje dag tills idag!! Barnen har tur att de får mer än jag hade tänkt mig! Blir jultacos innan det! Blir mysig hos oss om en stund! Hälsa alla!!! Kram från oss i Vänersborg!

2009-12-28 @ 14:34:21
Postat av: Rebecca

God fortsättning! Ser att ni hade haft en mysig julafton! jag blir extremt sugen på att färga ytterligare i mitt hår, exakt samma färg som dom har vuxit ut så mitt hår ser pass fult ut..Vilken färg( namn, märke, alltså) har du använt eller hos frissan? Du kan majla på min fråga :)

Krampuss!

2009-12-28 @ 23:02:54
Postat av: Marina Nordin

fina bilder ifrån eran julafton,och barnen ser lite osäkra ut när tomten kom till er, spännande för barnen med tomten.

Fin färg du har i håret som du gjorde hos frissan, snyggt.



Kul att de kom en tomte till på kvälleen senare, och att ni intevet vem det var.. :D



Ischoklad smälter man choklad o cocosfett tillsammans 200gram av varje sen lägger i formar o sen in i frysen. klart. testa du till nyårs afton.



kram

2009-12-29 @ 08:50:03
URL: http://litenmajja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0