Napp - äntligen slut!

Får då berätta kort, men det kommer en till historia om henne med olika sätt avslutad med amningen, vällingflaskan, men blöjan valde hon själv att sluta. Sen nappen tog det lite längre tid. Jag ville ha henne fortfarande " liten" när hon har nappen, men det  var dags att träna upp o resonera med henne flera gånger efter jul. ang om det sen...:)

Hon har lämnat nappar i en skål två gånger ut till Altanen men grät och ville ha tillbaka. Ville inte tvinga henne heller. Men på tanke var att hon använder väldigt mycket napp än vad Amanda gjorde, så hennes tänderna såg lite kluva ut alltså sneda. Kände att det fanns ngt risk om hon skulle ha tandställning sa en vän till mig. Det fick mig att tänka på det...

Hon valde sluta napp på dagis vilket var en bra början. Då var det bara hemma kvällar och nätter som gällde. Sen som ni vet förra inlägg berättade jag att Olivia råkade illa på sin läpp när hon åkte själv rutchkana på stenen och fick ansiktet på small på stenen noch hon hann aldrig få händerna fram för att stoppa snabbt. Det gick för fort så hon fick skuren på läppen och det svullnades fort och hon kunde inte ha nappen då den natten fick hon hoppa över, andra natten grät hon men accepterades att somna fort, tredje natten tänkte hon inte på det och fjärde natten till idag var det likadant. Då var det ju synd att det är en konstigt avslutning för henne eftersom vår tanke var att hon ska lämna napparna ute och få som tack av fågelungarna som får alla hennes nappar vilket inte blev något.


Jag ville få henne lämna ut även hon inte hade napp på några nätter men Martin rekommenderade mig inte göra det för han har känsla att hon tar tillbaka suget på napparna så var det bättre att strunta i det och ist'ället överraska henne som ni får se bilderna här nedan och ev ni kan se lite såret som blivit bättre på hennes läpp. Idag tappade plåstret själv och det såg fin ut och att det kommer läkas fint vilket jag oroade mig att hon skulle få ett fult ärr men barnen läks nog snabbare än  vuxna kanske?....                                          



Olivia blev fundersam när jag sa att jag såg något där ute i altanen. Då blev Olivia fundersam vad jag menade, då pekade jag där Olivia såg och hon sa vad....Ja något från fågelungar som har tackat dig och gett dig något. Då förstod Olivia att det gällde nappen så hon sprang snabbt ut o hämtade skålen och kom in och blev glad att det fanns paket med godis, pengar etc..
   Vad där säger Olivia!     Ut o hämtar mmmm tänker hon...    snabbt in för har inga skor, lite kallt!    Syrran Amanda och Mamma ville vara med o se vad hon fått     Åhhh hamburggodis va gott! o Pengar e mycket tycker hon. Hon tycker en femma är lite pengar men en krona i massor är mycket pengar :)         hämtade den nya kramdjuren och höll den i min famn och den var väldigt mjuk o skön att hålla        Nöjd och glad och fått en jättego hundvalp som får heta olika varje dag säger Olivia, Den hundvalpen blir istället för nappar för varje natt hos henne.   Hon var i allafall nöjd att hon fått något tillbaka som hon inte behöver napparna längre och hon säger att fågelungarna gillar hennes nappar nu :)

Kommentarer
Postat av: Fia

Skönt att ni lyckades få henne att sluta med nappar. Förstår dig, de blir stora när de slutar med nappen, inte någon litet barn längre. Hihi. Men ändå skönt! Edwin slutade tidigt med nappen, det gick jättebra, bättre än vad vi räknat med. Hihi, kul att Olivia fick belöning för att hon slutade med nappen. :)

Kram

2009-03-15 @ 22:47:53
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: rosi

ÅH. stackars lilla. det gör förbannad ont.. stackars. tur det inte kunna bli värre..

ja napp. min båda barn sluta napp vid långfredag kväll och stoppa alla napp i påskägg och ställ utanför ute dörren.. och sen påskafton morgon fick barn påskägg full med godis.. dom var så glad att hare har lämnat godis pga hare hämtat alla nappar och ge till hares ungar.. det var ju tuff innan natt. jag frågat flera ggr om dom vill ha tillbaka napp.dom tveksam men nej.. dom klara det.. :-) varje påskafton trodde dom att hare har varit här å lämna godis och minns dom . hehe. tillslut förstod att det var jag som hittat på.. fniss.. kram kram

2009-03-15 @ 23:24:47
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Fia

Hihi, ja precis. Vi har inte tid att diska, haha. Finns det diskmaskin, så ska man använda den! :D Men den får inte gå sönder nu! Haha.. Men kanske lika bra, pga mer energisnålt för oss. Hihi.

kul att du undervisade tsp i helgen! Vi har bara haft en riktig lugn helg, precis vad jag behövde. Ska jobba hela nästa helg, så jag passade på och koppla av i helgens :)

Ha det bra! Kramkram

2009-03-16 @ 12:44:02
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Sofia

nej det går inte med paint, man använder photoshop för att vattenmärka bilder. skriv utmaningen du med, om du vill? :)

2009-03-16 @ 20:38:46
URL: http://sosia.blogg.se/
Postat av: Rosi

ja det var pi svårt alla med första R. ujuj. jag tvungen fråga tomas om han kunna kom på. hehhe.. tillslut lyckas jag få allt.. du med K.. hrmmf. kanske nån lite lättare. eller??? spännande se om du lyckas få hela den lista hehhe.. ha så gott. kram kram

2009-03-16 @ 22:44:10
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Åsa

Åh så stackars.. men hon blev glad att få mysiga grejor och jag minns oxå när min äldre dotterj ulia slutat napp...... och jag kastar en del och mindre mindre sen sa jag till henne lämnar napp till fågel ungar ... men hon vägrar men plöstig hon lägga en skål med lock som jag letade efter överatllt men hittar inte... GRR så hon grät och grät så jag lägga massor gosa djur i hennes sängen så hon tog "lapp" som man kan tittar på hur man tvätta m.m. där tunga hon i hennes mun och somnade direkt ... herregud vad sköööönnnnt..... sen hittar jag den skål oj så napp lade den så jag skynda mig kastar den sen slutat hon napp.. SKÖNNNT... och frida använda tumme och det gick ganska lätt att slut... Puhhhhhh..... KRAAAAAM och var rädd om er ...

2009-03-17 @ 05:40:32
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: rosi

ja ibland bli man helt låst.. men i badrum med K.. KRÄM ??? KAM ?? ler kram kram

2009-03-17 @ 09:03:31
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: rosi

blev osäker om min förre inlägg kom in eller inte.. hehe.. men hyff skriva omigen.. ja ibland bli man fast och kunna inte kom på nån.. men jag kan säg t.e.x Kräm eller Kam.. stort ler många kramisar.

2009-03-17 @ 09:07:04
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Åsa

jaa min jobb kompis tror det är astma .. Hmm.. men jag ska träffa läkaren snart och ska får be dom ta blodprov och lyssna min lungoreller va ngt ... men men taccck du är så omtänksam ... jag får försöka krav på dom att ta est och så .... :) mmm... hoppas det ska gå bra för dej med din amstma ... suck.. det är inte kull... var rädd om dig vännen .:KRAM

2009-03-17 @ 17:33:04
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: life boy

Hej,Syrra!

Det är bara kul att få följa er i din blogg och då kan jag se hur ni har det oxå.

Det vore kul att besöka er i ert nya hus senare i sommar så jag får träffa dig o du får träffa min samboler...Jag vet du har så mycket att göra och du kan höra av dig när du har tid...du gör så gott du kan...

/brorsa Jonas

2009-03-18 @ 18:38:53
URL: http://www.metrobloggen.se/mittandraliv
Postat av: Yvonne

Vad hemskt det som hände lilla Olivia med läppen. Vad hände på dagis? På tal om napp. Min son slutade med nappen när han var lite mer än 2 ½ år gammal. Han hade inget problem med att sluta. Tomten tog den till behövande barn i fattiga länder. När han grät ville han ha nappen, men det varade bara några röda sekunder, sen gick det över. Nu är det BLÖJAN kvar! Han har svårt att sluta helt med blöjor. Han får ångest. Han slutar förr eller senare.



Céline hade vi aldrig haft problem, hon hatade nappen sedan hon var nyfödd. Mammas tutte, till 15 månaders ålder. Sen slutade hon helt.



Lycka till.

Krameliii.

2009-03-18 @ 20:09:40
URL: http://vittarvackert.blogg.se/
Postat av: Addie

Skönt att det är bättre ned Olivia nu och att såret läker. Förstår dig hur det känns när man ser sin unge sluta med nappen och att de börjar bli stora. Mina grabbar slutade samtidigt och då hemma hos mormor och morfar för mormor är så bra och vet hur man gör och det har hon lyckats med alla mina ungar föutom Channie som aldrig hade napp.

Mormor till och med lyckades få alla mina 4 ungar att sluta med blöjan och det kändes jätte bra. Kram

2009-03-18 @ 20:55:40
URL: http://addiswa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Uh, det gjorde ont i mig när du berättade om Olivias olycka. Jag har oscar som varit med en massa olyckor så det får man räkna med när de är aktiva och göra saker som råkar hända olyckor.

Sista var det för två veckor sen Oscar slog sig en tand efter en enkel lek med kompisar! Men tanden klarade sig. :) Och han är 11 år.. Det tar visst inte slut förrän man sitter still??

Ta vara ´på er! Kram

2009-03-18 @ 21:14:15
URL: http://lillaparistjej.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Uschh stackars olivia!! Hoppas det blir bättre på hennes läpp nu!? Apropå idrottsdag i Ö-o i maj..har tänkt och funderat på att åka dit för att kolla eller ev delta i tävlingen..Då hoppas jag att du kommer va med där osså ;) Allt väl med er annars?

Trevlig helg kramar

2009-03-20 @ 13:41:46
URL: http://piggapelsin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0