Våffeldagen!


                                       
Här med blir det mumsiflimamba med våfflordagen just idag den 25 mars. Det ska vi just fira den dagen och även förståss för våra kära make/pappa som fyller år den dagen. Vi kommer att fira för honom med våffeldagen. Hade frågat om han ville äta något annat än att det är våffeldagen varje år. Han har inget emot och äter gärna hemgjorda våfflor som är smaskiga. Har fått recept av en kompis och hon har ofta gjort när vi hälsade på dem när barnen lekte och jag älskade hennes våfflorna och där efter gör vi jämt hemgjorda våfflor och slutade med paketvåfflor för vi känner smaken ska vara den just orginala smaken! Alla våffelrecept är väl rätt bred med olika smaker. Jag har inte testat fler andra våffelrecept men just har jag alltid använt det här.

NI kan få receptet av mig om ni vill prova eller samlar på recept. :)

drygt 6,5 dl mjöl
ca 1,5 dl socker
175 g margarin ( smält det o låt det svalna )
6 dl mjölk
2 ägg
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vanilj socker

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt mjölk och smält margarin.
Vispa ordentlig ( gärna med elvisp)
och tillsätt äggen.
Låt smeten stå svalt ca 30 min innan våfflorna ska gräddas.
Grädda våfflorna och lägg dem gärna på ett galler.

Avgör själv vad ni vill tillaga extra god smak, blåbär, grädde, glass, jordgubbar, riven choklad över.

Har ett annat recept som jag hittade på nätet, verkar vara spännande och började undra hur det skulle smaka och är nyfiken om jag skulle testa men hinner inte imorgon, har inget en del produkter som finns i receptet här hemma så jag får testa någon gång på helgen. :) Självklart för er som älskar mint, ni som inte älskar mint behöver inte läsa det här :)
Tänkte just på min pappa älskar mintchoklad. Önskade att jag gjorde det o ge till honom imorgon om vi bodde nära. mmmm..

                                       

Choklad och mint är ju en klassisk men läcker kombination!

Chokladvåfflor med mintgrädde
2msk smör
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1krm salt
3/4dl kakao
1/2dl strösocker
1tsk vaniljsocker
2dl vispgrädde
2dl kallt vatten
1dl mjölk
Tillbehör:
Lättvispad grädde
1 droppe pepparmintolja

1. Blanda alla torra ingredienserna.
2. Vispa ner vattnet i (1). Vispa grädden lätt och blanda ihop i smeten, samt det smälta smöret.
3. Grädda smeten.
4. Tillsätt pepparmintoljan i den vispade grädden, vispa ihop och servera med chokladvåfflorna.



Våffelkram!

Kommentarer
Postat av: Sofia

tack för receptet! :)

2009-03-25 @ 19:57:51
URL: http://sosia.blogg,se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0