Min mammas mat....

NU är det kväll igen...men blev snopen att klockan är redan tio. Men ok jag nöjer mig i allafall att vara i sängs.
Amanda har frågat när är det lördag igen, vi diskuterade vad det är för idag, sen frågar jag vad kommer det i morgon sen efter torsdag kommer.. så svarar hon efter det.Sött..
NU på fredag kommer vi få besök från Stockholm, det ska bli trevligt att de ska natta hos oss en natt, de har inte sett vårat hus heller, så det blir en guidevisning runt, bjuder god middag och dryck.

Vet ni vad.. jag åt kåldomar idag med lingonsylt. Åh va gott! Tänk att jag minns min mamma brukade laga dem maten ibland hemma. Hon gör goda husmankostmat...'även jag älskade Värmlandskorv vilket vi brukar äta på...kanske varje lördagar eller oftast på lördagar. Det var min favvomat. Grå korv typ..lite släktartade som julkorv..:)Men annan kryddsmak..
Vet inte hur många som tycker om kåldomar? Olivia smakade lite då o då av kåldomar men tog bort vitkålen, bara köttfärs, hon gillade det och sade att hon har ätit det på Dagis också. Men tar ofta bort dem och äter köttfärsen istället.
Amanda har smakat och tycker det smakar gräsligt! hi..försöker låta henne smaka på allt mat för i hennes skola måste hon smaka även om hon ser det inte ser gott ut. Men idag berättade hon att det var ärtsoppa och potatismos ugn med köttfärs, hon valde det andra alternativet inte ärtsoppan även hon har tagit lite för att smaka.
Vad jag minns att min mamma brukade laga speciella dagar är att måndagar var blandade men tisdagar var det nästan ofta risotto med köttfårs, ibland korvstronganoff med ris ( minns tydligt hon använder alltid påse för att blanda färdigt ) Det gör jag inte idag utan hemgjort korvstronganoff är alltid godast hi, sen onsdagar fiskdag t.ex makrill eller strömmning rullade in med kaviar med mellangrädde in i ugn ( det var slurpiskt!) sen torsdagar är det  olika typ av soppa med pannkakor....fredagar minns jag inte. kanske korv med pommes, lördagar var det värmlandskorv med potatis mos. När det är högtid brukar de göra Oxfile med ugnsbakade potatisklyftor hihi...söndagar minns jag inte joo speciell mycket gryta. T.ex kalvgryta eller fläskbitar med kokt morötter osv i grytan. Märkligt att jag har bra hästminne vad mamma har lagat mat...:) Sällan var det inte pappa som gjorde maten för han jobbade då skift och att mamma var hemmafru den tiden.

Min mamma tvingade mig en gång att äta ljusa bruna bönor som jag hade svårt att acceptera för det var då med stekt falukorv och kokt potatis. jag har alltid tyckt om mörkbruna bönor men inte ljusa det är inte som vita bönor,ett annat typ. Jag vägrade och ville ha mörk men mamma bestämde det är det som finns på tallriken. Jag lydde och kämpade att äta några gånger tills slut spydde jag ut på tallriken. Mamma blev förstumad och sade inget mer att jag inte kunde äta den, fick en ny tallrik med bara stekt falukorv o potatis och åt tyst själv mmm..Min mamma minns det fortfarande idag har vi pratat ibland. hi..

Men i allafall var det bara jag och vår inneboende som åt kåldomar medan andra i familjen åt potatisbullar :) tur som det funkar att ha alternativ att välja om man inte tycker om.

- Kåldomstjejen! -


Kommentarer
Postat av: Rosi

Kåldomar. värst jag vet.. jag minns när jag var liten åt jag bara köttfärs inte kål. hehe lika som din oliva. smart flicka. hehe!! bruna bönor älskar jag. spec mammas bruna bönor.. mmm.. gott gott.. inga av oss familj äta kåldomar.. kanske tomas..ops. har inte kolla med honom.. näää bäst håll tyst.. fniss.. elak av mej haha.. nää. men men.. kramkram i massor. vi ses på sönd..

2009-11-11 @ 22:33:25
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: TAnja

Jag tycker om kåldomar. Min mamma brukar göra det också. Med köttfärs och ris. Mums!!! Men vi äter inte med lingonsylt..hihi

Krampöss

2009-11-12 @ 09:39:14
URL: http://tancasjoe.blogg.se/
Postat av: Malin L

:) värmlandskorv!! mums... mamma min brukar göra ibland, när jag kommer förbi hos dom äter jag gärna den.. det sker SÄLLAN.. nån gång måste jagf göra hemma o se vad mina barnen o rory tycker.. :)



kåldomar.. det har jag svårt för.. åt mycket när jag var liten, blev tvingade då..

Men jag tror jag ska tycka om där, om den finns på plasen ska jag prova..



KRAM!!

2009-11-12 @ 19:24:54
URL: http://filiponelly.blogg.se/
Postat av: Fia

kåldolmar är ganska goda, men jag åt en jättegod rätt förra fredag, det var ngt köttfärslimpa med stekta vitkål ovanpå, sååååå goooottt! :D

Jag är "allätare" kan man säga, hihi. är så matglad av mig. hihi. kram!

2009-11-12 @ 22:07:48
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fia

kul och se sen när mina pojkar är större, får se vad deras favorit mat blir, vet redan nu, typ taco och så, men kul om det blir ngt som jag själv kommit på eller så. :) Edwin älskar iaf min chili con carne :) kram

2009-11-12 @ 22:10:09
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fia

kul och se sen när mina pojkar är större, får se vad deras favorit mat blir, vet redan nu, typ taco och så, men kul om det blir ngt som jag själv kommit på eller så. :) Edwin älskar iaf min chili con carne :) kram

2009-11-12 @ 22:10:15
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Kicki

Hahah... vad jag minns åt ni hack korv varje vecka. Ibland när jag va och lekte med dig, brukade du få äta på ditt rum.. fattar inte att du tyckte det va gott..hua!!

2009-12-14 @ 19:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0