Svininfluensa....

Idag har jag och mina flickona tagit vaccinsprutan mot Svininfluensa. Jag ringde spontant idag och kollade om när de har öppet och de i Vårdcentralen i Lillån sa på telefonsvarare att de har öppet tis, ons o tors kl 14-16. Då tänkte jag det är väl lika bra att ta det idag och få det överstökat.

Jag har tänkt länge på det om jag skulle ta eller inte. Men det är för mina flickornas skull jag ville ta och att skydda mot dom om det händer mig, men tar vi alla vaccin så är vi säkra...Men ännu är det kanske inte ALLA som har tagit vaccin..
När jag kom till Lillån ensam utan barnen.. Då berättade jag att jag har astma och att jag tillhörde medicinsk riskgruppen så fick jag snabbt papper och turlappnummer.

Sen såg jag verkligen en lång köööööö...mycket folk! Himmel tänkte jag. Men det gick snabbt när det blev min tur. Då efter vaccin frågade jag hur jag gör med mina tjejer om jag skulle vänta med det att ta med dem eftersom de inte har astma enligt har jag inte upptäckt de ännu om allergi eller liknande dvs ärva efter mig.

Det kanske inte syns nu som de har eller inte ännu tills de är större. Sköterskan berättade att de flickorna kunde ta ändå sprutan samtidigt som mig eftersom de är anhörig ändå till mig dvs att jag är den riskgruppen så att jag får ta med dem.

Sen såg jag änd å en del som var med o tog vaccin som var ändå inte riskgruppen dvs de som har lätt att få blödarsjukan, astma, gravid, allergi kraftig eller beror på vad etc... Kanske är det nu för alla eftersom riskgruppen har redan vistas för ett bra tag sen.
Har inget aning och jag har inte sett informtionen heller och inte varit insats i det.

Men i allafall så hämtade jag snabbt när jag såg klockan var 15.15 jag hinner. de stänger 16.00.. åkte o hämtade Olivia sen Amanda. Jag brukar förbereda dem och berätta innan varför vi ska göra något o förklara innan så de är beredda men de blev lite som vad.. nää jag vill inte osv.. men jag sa jag berättar mer på platsen. Sen sa jag att jag såg Amandas klasskompis Eric var där också med sin pappa. Amanda började fundera o såg lugn efteråt. Vi åkte dit tillbaka och så fick vi en ny tid och ännu mer folk än vad det var då när jag var där. Jööss..

Träffade en pappan som jag kunde kommunicera på teckenspråk.. ja jag visste inte mycket om medicinskaprodukter så det var intressant.. han berättade att de håller bara i två dagar sen måste man kasta dem så därför blev det övertid till nästan 16.30 idag. Folk som ska få vaccin inte att be dem skicka hem eftersom det är försent till kl 16.00. Nästan dumt att kasta dem vaccinflaskor som är väldigt viktiga som människor ska ha. Så om det e lite kvar så gör det inget men väldigt många och inget ide för det är inget drop in vaccin i morgon förutom nästa vecka..
Så det kommer nya till nästa vecka tisdag till tors som ska räcka till alla dvs att de inte blir gamla två dagar innan de ska in till kroppen.
Han sade också att det är lite dåligt stil att det har uppskjutit ett tag. USÖ var rätt hårda och bevakade det ett tag till medan vårdcentralen är snällare och tar emot redan tidigare. Kanske låter det så att Riskgruppen spelade ingen roll längre utan gäller för alla ändå.. mmm..

Fick också veta av en som jag också träffade där på vårdcentralen att barnen ska ta sprutan v.47.... senare? hann inte fråga varför barnen senare...men såg en massa barn o familjer på platsen då jag var där ändå..

Ja det känns som jag känner inte till all information som getts ut och att jag inte som jag sa förut att jag var så insats i det...ööhh.. tidningar eller radion eller folk på jobbet...
Men känns bra att det är färdigt med oss nu och att vi inte behöver göra så fort som möjligt för andra vaccin, det kan göras redan efter tre veckor men det räcker o väntar till 6 månader dvs nästa år. Såg det också på Rapport tv de pratade om Svininfluensan vaccin som inte bör sprutas på barnen som är under 3 år, men idag sade de på rapporten att de kommer nog att ändra beslutet inom en vecka kommer de att säga att barnen under 3 år får ta också sprutor. Det gör i Norge nu alltså från 3 månader...mmmm..

kan va bra att skriva svininfluensa via google på hemsidan då finns det nog säkert en massa länkar med information o se vad alla skrivs o säger, ev kolla rapport tv kanske varje dag för det är nog ganska akutellt med det.

NU känns det ganska ömt på armen, hoppas inte något biverkningar dyker upp...få se hur flickorna mår imorgon om de har febern eller ngt så stannar vi hemma de tblir bäst så. men Måste ändå väcka dem och se hur de mår och är det inga problem lämnar vi dem på dagis och jag te jobbet. se hur...

- Ses ! -

Kommentarer
Postat av: Fia

Hej! Ja, jag ringde idag till BVC föär att fråga om mina pojkar & man kunde få vaccination snart, men hon sa att pojkarna fick vänta tills v. 47 pga ej i riskgruppen. Jaa, okey.. Då får vi vänta några veckor och hoppas på att de klarar sig. Barnen ska på kalas i buslandet i morgon, grannsonen fyller år. Lite orolig för det, men det ska gå bra. hoppas dina flickor och du mår bra idag :)äntligen fredag! ;) kram!

2009-11-06 @ 08:26:04
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fru Nordin

hej!

Hur har de gått för dig och barnen efter att ni vacc er? Fick ni några biverkningar?!

Själv mådde jag skit dåligt första natten och var inte så bra dagen efter, sen att jag är i 9e månaden kanske gjorde att det blev mer jobbigt.

Hoppas de gick bra för er.

Kram Majja

2009-11-07 @ 14:01:23
URL: http://litenmajja.blogg.se/
Postat av: life boy

vet du om riskerna med biverkningarna?

Jag velar fram & tillbaka om jag ska ta vaccinet eller inte.Men,är det värt all besvär?

Jag fick veta att man kan bli medvetslös,förlamad,feber,hosta,muskelvärk,förkyldningar osv.Jag läser mycket i aftonbladet om svininfluensan så har det kurvan ökat och nu har 300 000 människor fått svinfluensan...jag har glömt var nångonstans som dom blev drabbade..

/brorsan Jonas

2009-11-07 @ 15:44:54
URL: http://www.metrobloggen.se/mittandraliv
Postat av: Anonym

http://www.socialstyrelsen.se/dennyainfluensana(h1n1)/informera/Sidor/informationpateckensprak.aspx



information på tspr om vacc beverkningar o sv.

2009-11-10 @ 18:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0