Hur barnen reagerade...

Igår berättade jag för Olivia och Amanda men hon var inte hemma först då jag berättade bara till Olivia. Det kändes bättre att berätta direkt och veta vad som har hänt med Gunvor. 
Efter dagis hämtade jag henne o hon satte i bilen och vi åkte hem.

Jag ville säga viktig sak.

Hon tittade på mig....

Du vet vem Gunvor som stickar tröjor och mössor och kläderna till dina dockor, din mormors syster.

O: Mmmm...jaa..

Hon har somnat in för gott...sa jag.

O: vaddå somnat....

Då tänkte jag en dålig förklaring, vad är bättre ord att säga.
Då sa jag.. hon är i himlen nu...Varför det sa hon... Ja hon är gammal och har gått bort...

O: Är hon död? Ja sa jag...
O: Varför är hon död?

C:Hon är gammal och orkar inte mer

O: Bara för hon har ramlat på trappan och dör? ( hon visste om att hon hade ramlat för några dagar innan)

C: Nä inte det, men hon blev mer dålig efter hon ramlat så det blev för mycket för henne tror jag.

Sen var hon tyst och tittade ut i bilfönstret till hemåt.

In till huset så sa hon:
 Då kommer det inga mer paket till oss.

Det var samma tänkt som jag tänkte på det.
C: ja det stämmer men vi har ju många fina här hemma som hon har gjort.

Jag tänkte sen när de vuxit så de är små för dem men de kommer att sparas... har själv några tröjor som hon stickat till mig när jag var liten. Stjärntröjor typiskt 80 tal stjärnor runt halsen och axlarna. Ska ta bild sen.

Jag frågade om hon ville ringa mormor - hon nickade.

De pratade en stund - hon tecknade att mormor gråter lite...

Sen när Amanda kom hem berättade jag samma sak..

Hon sa det första: Död! Neejj jag som ville ha en till hon skulle sticka en väst till mig och sa att hon är så snäll. Men sen var hon tyst o tänkte...Olivia och Amanda hade egen diskussion tillsammans eftersom hon hade pratat med mormor när Amanda inte var hemma.'

Sen ringde Amanda också och de pratade rätt länge. HOn bad mig o Olivia vara tysta när de diskuterade. Det kan ju vara skönt att mormor få prata ut till sina barnbarn och att de kan förstå något bättre direkt från henne. Hon tecknade till mig när det är begravning, jag vet inte sa jag men prata du med mormor om det.

Tyckte det är skönt att de vet om det också.

Martin är nu sjukskriven i två veckor. Han råkade ramla den nya altanen som vår grannen bygger nu. Han hade kaffekoppen i handen och han råkade bara halta ner den brädan hans sko träffade på och hann inte stoppa framför sig och revbenen slog sig illa på brädans kant. Martin hade så ont sen i lördags det hände, kunde inte vända sig att sova så han fick flytta på sig försiktigt.
Söndag hade han fortfarande ont...
Kunde inte heller bära Olivia om det var något....ont hade han...

Sen måndag var det likadant fick han tid hos doktorn, då sjukskrev han honom i två veckor trots Martin ville en vecka men läkaren tyckte två veckor så han får ta det riktigt lugnt och revbenen kan läka sig.

Är inte van att se honom ta det lugnt. Han ska undvika att bära något tungt....Han har fått starkmedicin som är mot värken och det kan ge honom trött också.

Det regnar shit inget är trevlig att se på...det har faktiskt snöat också. :(

- ha en bra vecka! -

Kommentarer
Postat av: Sussi

Åh, förstår att känslorna är blandade när "sticktanten" gått bort. hon överlämnade iaf fina saker efter sig.

Katten är min gamla pojkväns.. Vi är vänner nu och jag brukar besöka o pyssla med katterna. De är två.

Det var tovorna som togs bort.. Morphy blir ett år i juni..

2010-04-21 @ 17:31:39
URL: http://suzzisvardag.blogspot.com
Postat av: Madde

Det är alltid jobbigt när någon går bort och speciellt nära släkt! Men vad skönt att flickorna kunde prata med sin mormor om det.. Ajajaj, vilken otur Martin har! Det är inte att leka med smärta i revbenet!.... Du får ta hand om din man. Kramiz

2010-04-21 @ 20:45:59
Postat av: Fia

trist med snö! Blev så besviken i morse när jag tittade genom fönstret, blev direkt deppad..

Men det skulle bli varmare väder till helgen så vi får hoppas att det stämmer.



Stackars Martin! Men kanske lite skönt och vara hemma och vila lite ;)

Nicklas är äntligen på väg hem till Örebro nu. puhh..

kram!

2010-04-21 @ 21:14:31
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Rosi

aj aj stackars martin.. jag vet hur det känns.. jag har haft sprick i revben 2 ggr.. det gör FÖRBANNAT ONNNTTT.. kramkram

2010-04-22 @ 06:27:59
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Anna Sofia

Ja, det är bra att prata med sina barn. När barnens gammelfarmor dog, så pratade vi med dom, men de verkade inte riktigt få in det förräns de var med på begravningen. Fast Dominic var rastlös medan Cornelia satt och grät med.

Stackars Martin.. ajaj, du får sköta om honom, ge honom mycket kärlek om han orkar ta emot? ;-)

Kram

2010-04-22 @ 07:41:01
URL: http://ljusthemma.blogspot.com
Postat av: Addie

Inte så lätt att prata med döden för barnen, men barnen hanterar det på olika sätt.



Hoppas Martin frisknar till snart och vilken otur det var för honom.



Ha en fin kommande helg!



Ses kanske kort på lör?? pojkarna mina kommer till sagostunden.

2010-04-22 @ 09:25:11
URL: http://addiswa.blogg.se/
Postat av: Anna Sofia

Cina, jag hade skrivit i en inlägg hos dig tidigare där jag förklarade hur man gjorde.

Jag har ingen overhead.

Jag använder lite olika metoder, beror på vad. HI.

Kram.

2010-04-22 @ 16:25:33
URL: http://ljusthemma.blogspot.com
Postat av: Askungen

Fint skrivande.

Krya på er alla !



Beklagar sorgen.

2010-04-22 @ 16:41:06
URL: http://askungan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0