Sov i Frid min moster!

Ja det känns lite tomt nu inre, lite svårt att förstå...men det är ju dags med tiden att gå vidare med alla blir äldre. En tomthet känsla och ledsamt...

Fick ett sms av min mamma under dagen att det är allvarligt med henne, min kusin Tommy fick ingen kontakt med henne, som är sonen till Gunvor som var på sjukhuset med henne. De bor i Älvängen, uppväxte i Grums men flyttade till Göteborg. Sen till Älvängen. Hon föll bakåt i tvättstugan när hon gick ner för att tvätta ngt om jag minns rätt och fick hjärnblödning och blev direkt dåligt och inlades till sjukhuset. Hon skulle ha blivit 80 år i år.

Min mammas stora syster Gunvor gick bort  kl15.50...Hon fick ögonkontakt med sonen Tommy sen somnade hon för gott.
Fick ett lessamt sms från henne och hon kände sig jätteledsen..

Skickade ett sms och sa till mamma.
Gråt bara det ger lättnad och att tänka på henne och hon vill gärna att du gråter.


Det enda jag tänker är att hon stickar jämt...stickar en massa barbie kläder, sjalar, poncho, tröjor, koftor, mössor, vantar, tomtedress med byxa o klänning, tomteluvan, raggsockor, halsduk med flickornas namn i glittertråd Olivia och Amanda.
Hon levde mycket på stickningen och alltid fick vi överraskningar med postpaket hemskickade till oss, som innebar ofta stickningar till barbiedockorna och till sig själv även tillsammans ett kort som hon skickar hälsningen till och många pix böcker.

Kommer att sakna dig Gunvor med all stickningar, inga mera postpaket till oss, inga mera stickningar till oss, de senaste vi fick av dig var fina lila glittrande poncho till mina flickorna och svart sjal till mig.Det var någon gång i feb månad.

Flickorna hann prata med Gunvor en stund i telefonen och hon var väldigt överraskad och glad att få prata med en stund, det var för tre veckor sen när flickorna var hos mormor. Det gav det något att de fick sista samtalet med Gunvor.

jag sa till min mamma via sms:
Kommer att sakna hennes aktiva stickningar men hon har hunnit göra så jättemycket och de allt vi fått som hon stickat lever vidare. Det finns ingen någon nu som hon i vår släkt som kan sticka så mycket.

Min mamma har fyra syskon är Gunvor som är äldsta systern, mellan brodern Aston sen min mamma och sen hade de en lillebror är min morbror Olle, men han dog tidigt för han hade diabets och var blind.
Gunvor har en son Tommy, min morbror Aston har en son Steve också sen min morbror Olle har också en son Christer. Då tänkte jag ..tänk om min mamma inte skaffade andra barn då hade jag inte funnits här idag. För min mamma fick först en son, min storebror Peter o sen kom lilla jag. Så de andra dvs mammas syskon inte skaffade andra.. Så har jag bara 3 kusiner som är killar.

Hittade en bild på henne som var tagen förra året sommaren hemma hos mormor. Till vänster är det hennes son Tommy dvs min kusin, till höger är det min kära moster Gunvor.


När jag var liten tyckte jag alltid det är rolig att vara hos henne. Hon lagade mat och såg till att vi är riktigt mätta och det var alldeles för mycket mat men hon ville vi skulle njuta och äta mycket.
Jag hade inte lätt kommunikation med släkten, det var mest kroppskontakt dvs att de kramar mig och säger något kort o enkelt för att jag skulle förstå men Gunvors sätt är alltid krama mig hårt och länge när jag kommit till henne även o åkte hem. Tittade på mig o det verkar hon funderade något om mig som många frågor men det räckte alltid med kramar och hon visade mig olika sommarklänningar o sydde åt mig o mätte mig arm, mage, hals runt etc...



- Sov i frid min moster -


Kommentarer
Postat av: Addie

Sänder varma kramar och beklagar sorgen och fint skrivet av moster din. KRAM

2010-04-20 @ 06:50:56
URL: http://addiswa.blogg.se/
Postat av: Anna Sofia

Beklagar sorgen, det låter som en mysig moster du har. Visst är det roligt att få stickningar hem. Vila i frid.

Stor kram.

2010-04-20 @ 07:20:45
URL: http://ljusthemma.blogspot.com
Postat av: Rosi

Beklagar sorgen.. det var så tråkig som hänt.. men man får vara bevara alla underbara minne.. sitter och gråter å tänker på alla minne.. Många kramar och tänker på er..

2010-04-20 @ 08:54:48
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Tine

Sänder beklagar sorgen även här, ditt sms berörde mig! Fint skrivet om din moster och bra sagt till din mamma!

Det är obehagligt bli äldre tyvärr, kramar om!

2010-04-20 @ 10:06:03
URL: http://cerine.bloggplatsen.se
Postat av: Anna

Beklagar sorgen när jag läste. Jag tycker att det är ett jätte fint minne av mostern som har gjort med grejor under åren.

Tänker på er o kramar!

2010-04-20 @ 10:17:45
URL: http://danskanblogg.blogspot.com
Postat av: Marina Nordin

beklagar sorgen för din moster som har gått bort.



kram så de känns.

2010-04-20 @ 20:15:31
URL: http://litenmajja.blogg.se/
Postat av: Fia

Beklagar för att din moster gått bort.. Hon var lik din mamma.

min morfar har dött idag, fick jag veta. Det var tråkigt, men han var så gammal. Är på jobbet nu, men det går bra.

kram

2010-04-21 @ 21:12:40
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fia

Beklagar för att din moster gått bort.. Hon var lik din mamma.

min morfar har dött idag, fick jag veta. Det var tråkigt, men han var så gammal. Är på jobbet nu, men det går bra.

kram

2010-04-21 @ 21:12:40
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Fia

Beklagar sorgen för att din moster gått bort.. Hon var lik din mamma.

min morfar har dött idag, fick jag veta. Det var tråkigt, men han var så gammal. Är på jobbet nu, men det går bra.

kram

2010-04-21 @ 21:12:41
URL: http://edwugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0