Längtar till vår!

Ja dagarna gååår...bara lääängtar till vår... Tyckte det räckte med snön.. suck Snön är tjock o överallt...såg äntligen lite gräs som det var som tusan länge sen jag såg gräs och det var vid Birgittaskolan när jag var ute på rastvärd. En känsla sa något och letade efter snödroppar men icke ännu, det kanske kan ta tre veckor eller längre fram vilket kan bli sen nu i Örebro att få snön smälta.
Men kanske har ni sett några snödroppar nu hemma hos er någonstans?

Det är ju vår i Skåne, har någon sagt. Är det verkligen sant?

Det skulle va härligt att vara vår nu i Örebro!! Men bara vänta o vänta... för vi skulle på trädgårdskursen i slutet av mars fick vi veta att barmarken inte kommer förrän 3 veckor, så skulle det bli en föreläsning istället en lördag och sen samband till trädgården senare för det är inte helt oväntat att snön skulle finnas så mycket kvar sen dess.

Imorgon  och på onsdag f.m tar jag tjänstledig, det blir skönt att göra en annan syssling som jag har blivit tillfrågad och har tackat ja, vill ha lite ombyte med ett annat jobb o få komma ut lite också :)

Det är mycket nu med klasskonferenser och omdöme skriftningar ska skrivas om elevernas utveckling etc...Hujamej..så blir det mycket arbetet som tas med hem om jag inte hinner göra klar på jobbet vilket en del ska vara klar till nästa vecka.


Idag tog Olivia upp om Svea eller Malte skulle kunna sova över hos henne när hon blir 5 år. Sött..
Jag sa till henne att det skulle gå men det beror på Malte och Svea för de kanske är inte beredda att sova över och det är olika hur man känner att man längtar hem under kvällen om man ska sova hos någón kompis, har sagt att det är ingen bråttom men förstår henne att det lät spännande.
Jag tror hon tänkte på att Amanda hade kompisen som sov över i helgen. Det var i lördags så sov Amandas kompis första gången hos oss, hon heter Emma. Det blev pirrigt för Amanda att ha kompis hos sig och de sov sent och vaknade tidigt på söndagsmorgonen.

Amanda var så trött och passade på ta tupplur innan Simskolan på Eyrabadet pga Hagabadet stängdes för vattnet skulle ta bort vatten o göra nytt o ngt var det men exakt vet jag inte riktigt :)

Olivia var lycklig att komma på kalas i söndags hos sin dagiskompis Milton, hon hade sett fram emot och sen samma dag fick hon inbjudan igen hos dagiskompis Ellen som ska ha kalas senare i mars-april. Amanda frågade varför ska hon gå på kalas två gånger nu. Men det är likadant med henne ibörjan hon var ju på många kalas när Olivia hade väntat länge när det är hennes tur nu börjar det bli så är det ju roligt för henne. Hon instämde efteråt. 

Amanda har varit på gympan som är på Risbergskaskolan, hennes bästis Miriam ville inte gå där mer så Amanda fortsatte själv. Det tycker jag är nyttigt att hon går dit gå även om Miriam inte är där men hon kan lära känna den gruppen dit hon kommer på måndagar hela vårterminen. Först vägrade hon o ville också sluta samma som Miriam men hon insåg att gympan var en kul grej för henne så vi pratade på om hon skulle hålla kvar hela vårterminen. Hon gick med på det.
När hon o Martin kom hem så lade jag Amanda och hade egen stund med henne o pratade. Hon längtade till sommar och att hon ville ha födelsedagskalas.
Sen frågade hon : - Varför heter det " I LOVE YOU"? Vi säger alltid till varandra innan vi glider ifrån varann när hon ska sova då brukar vi teckna till varann I LOVE YOU så hon tyckte det lät kul på Engelska.
Bra fråga, jag frågade henne samma varför heter det "Jag älskar dig " på svenska. Det är många ord som man har bestämt det ska vara så, en del har samband med ikon och en del är abstrakta ord men hon förstod inte riktigt det kommer sen när hon går i skolan o lär sig. Sen frågade hon mig varför har vi den som jag fick känna på hennes hals, ja det är rösten.
Hon kände på min hals också. Hon sa till mig: - Svälj.. så gjorde jag.. Ja din går upp o ner... hihi.
Jag berättade att killarna har synligare och större när de blir större, hon skulle kolla med sin pappa imorgon.Vi kvinnor har inte de som syns utan mer gömd.

Intressant dialog... hon har intressanta tankar...kanske just i den åldern..

Men idag sa Olivia lite lustig under hon borstade tänderna.
O:-Jo Lukas kan bli min pappa sen.
C:-Jag tänker Lukas?.. varför ska han bli pappa sen?
O:-Jo ifall om ni dör...
C:-Men lilla Olivia tänk inte så.. Ja men Lukas kan nog inte vara pappa till er om det händer oss så förklarade jag att hon har gudföräldrar som är Karin o Togge. Lukas är din storebror.

Det hände nu igen, samma ett bra tag sen pratade hon om det och nu idag och när hon tog upp om Lukas, var sött tänkt av henne.

Sen sa Olivia:

O:- Vem är din mamma och pappa?
C: - Min mamma är din mormor och min pappa är din morfar.
O:- Fanns jag här så liten när du var liten?
C:- Nää du var ja långt bort och något mycket mycket lite, men det var då jag inte träffat din pappa.
O:- Fanns Amanda med då när du var liten?
C:- Nej inte hon heller, ni båda kom sen när jag träffade din pappa. ( min tanke :hmm vi måste ju leka först så att de kom ut till världen sen fniss.. det kommer hon förstå sen..)


Hon funderade....sen var vi klara o la henne o läste en mysig bok HANS O GRETA sen somnade hon bredvid mig

- Kram -

Kommentarer
Postat av: Rosi

hehe.. så söt hon är.. ja nu börja hon bli stor och mkt mkt fundera.. jag minns min barn var små.. förklara och förklara.. ibland undra jag om jag förklara bra.. hehe. men det gick bra iaf.. vissa ggr dom tänker och fundera lite "konstig" men de ge mej oxå fundera hehe.. ha så fin dag..kram

2010-03-09 @ 07:25:30
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Tanja

Går Amanda på gymnastik på Risbergska skolan? Åldergrupp? Vilket tid? Var fick du informationen? Tycker det är jättebra i Eyra..men va varmt det var inne..puuhhh höll på att svetttas..hade för mycket kläder på mig..nästa gång ska ta linne istället..



Krampöss

Tanja

2010-03-09 @ 08:49:59
Postat av: ANNNAAAH

längtar också!

2010-03-09 @ 09:02:11
URL: http://annnaaah.blogg.se/
Postat av: j

Hej! fin blogg..

mkt me det dära o förklara :)

så är det hemma hos oss med .

hur gamla är dina barn ?

2010-03-09 @ 09:28:46
URL: http://denrosadammtussen.blogg.se/
Postat av: Anna Sofia

Å, sött..

Läser lite blogg nu,innan vi ska åka till Viksjö, skulle vilja skriva ett längre inlägg, men ja. det får bli bra så här.

Kraam

2010-03-09 @ 16:42:00
URL: http://ljusthemma.blogspot.com
Postat av: Madde

Åh vad sött.... Det var så länge sen min dotter var så nyfiken och ställde en massa frågor.. Nu är hon tonåring och det är verkligen berg och dalbana med henne! Kramiz

2010-03-09 @ 21:11:55
Postat av: cina törnblom

Madde: ja det förstår jag. Det kommer jag också att få uppleva, men har ju redan en tonåringsdotter, dvs Martins dotter men inte på samma sätt tror jag för jag vet det rör mest hos honom. Jag har iallafall fått se så mycket och lärt mycket del av det så jag insåg och förstår det nu medvetandet sen när flickorna blir stora.Fast alla är olika :) Kram!

2010-03-11 @ 10:24:02
URL: http://mimmimussepigg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0