Tallin - båt dit var mer läskigt än hemåt! :)

  
Jag och man följde med två kompisar dit och åkte till Stockholm o träffade Martins kompis som kunde ta hand om vår bil o köra oss till färjan och tog med bilen hem dvs fredagen när vi kom hem så kom han o hämtade oss o åkte hem till dem o fikade en stund, kul att hälsa på dem o se deras fina hus som de har renoverat mycket, kul att få en inspiration.

Tallin har jag aldrig varit, det var fint o gammalt stad men en annan plats längre bort är det modernt med nya butiker som några finns i här hemmaplan, men vi tittar inte på det men har t.ex varit inne i Gina och kollat om det är skillnad med priser ifall de är billigare men inte så stor skillnad. Sen var jag inne i Zara, samma sak måste också tänka om jag behöver dem o flickorna behöver nää...Zara butiken har funnits i Örebro en tid och den lades ned ganska nyss.

Det är så fint att se gamla stora hus och de har en massa stenblockar på smala vägar men kunde inte se allt. de bilderna tog jag ifrån google fast det var en massa sommriga bilder, hittade inget för vinter, för vi fotade aldrig har minnet i våra ögonen istället :)

I allafall var det rätt så kallt och mycket snö. De hade varma medeltidens tjocka ull-kläder när de var utanför precis samma stället som vi var runt omkring och de bjöd på brända mandlar.Gott gott.. Motsvarar som de gör kokt korv med bröd men de hade annat utrustning genom att göra brända mandlar, sen gick vi in och fina prylar som påminde medeltiden.

Martin har varit där en gång o nu andra gången, paret som vi följde med har nog varit där fyra eller fem gånger. De har mer erfarenhet och kunde guida oss t.ex en stor marknad med en stor hall samma typ golf hall i Lundby. Där fanns en massa kläder, smycke,väskor, parfym m.m. OCH PERUKER! ( Min mamma har rekommenderat att köpa en peruk där för hon tyckte det var så billigt- fniss fniss hon har en sån men aldrig använder! jag undrar varför, hon kanske ville ha den försäkerhetsskull om hon skulle tappa hår en dag hi hi , den var ljusgrå kort hår, såg faktiskt riktigt ut)

Men det lockade mig inte att bara SHOPPA utan det var rolig att titta på o det var mycket!. kände igen ungefär som i Thailand men olika kläder självklart som har såna trånga butiker emellan och försöker locka oss fina kläder osv. Inget är min smak, hittade en söt linne med stora prickar. Är ibland förtjust i såna prickiga prylar små prickar eller stora prickar.Men tyckte det var inget ide att köpa för det är lätt att sy själv, dissade vi till sist. Visst är frågan om jag har tid men det kommer jag ha mycket tid när flickorna är större och har många drömmar framöver som jag vill så mycket men det avvaktar jag :) Köpte aldrig peruk i allafall men har provat.. nää det ser mer falsk på mig. Fick prova vitt, blond, cendre,rött, brunt.. kul se olika färger..

Ja Jonna nämnde i min blogg ang om båten. öh det visste jag inget om att de fastnat.. Det kan vara många olika båtar, olika tider och jaa båtmärken vad ska man kalla hi..Vi reste med Tallink.

Ärligt måste jag säga att jag kände lite rädd att åka båt för jag är rädd att förlora mina älsklingar, det är hemskt att tänka men jag får inte göra så! Min man säger båten den vi åkte med åker ju varje dag o den pendlar ju, så det går. jojo..tänkte jag.

När vi sov första natten, har alltid sovit bra på båten när jag åkt förut. Men överraskade blev jag när jag vaknade av det small..Sen small det igen.. small igen...jag försökte sova o tänka positivt. Undrade varför det small funderade jag ändå under natten. Jaha..
Svar är: ISBITAR...Jaja det är en massa is som träffar på båten. Usch va otäckt. det slutade aldrig men sen var det tyst en stund då tänkte jag äntligen somnade jag igen lugnt och ro.
Men sen en stund SMALL det igen...
Det var inget vidare bra sömnnatt faktiskt mmmm jag tänkte hoppades hemresan skulle va bra.

Under kvällen innan hemåt så handlade vi o åt inann vi åkte för att inte behöva äta på båten, märkte det inte var så billigt! ojoj..
Vi handlade snacks, lite taxfree till alla barnen, god dryck. Sen var vi till bubbelbad o njöt o snackade, vi var nästan ensamma i två sista timmar! Skönt trots det är mycket folk. Några personer var med oss första timmen sen gick de o bastade.
Innan vi la oss höll jag tummarna om att det skulle bli en  bra hemåt. JAAA!! Helt tyst o skön perfekt resa i lugnt vattnet och motorn i båten var det rätt känsla tillhörande som man kan sova gott hela båtresan.

Det har varit många roliga tabbe olika händelser och snackshit så man bara skrattade tills man får ont i skrattgropen. Det ska jag ju inte nämna här! :)

En sak!
När Martin o de var inne o köpte vin o sprit o de diskuterade stod jag utanför för jag bestämde mig inte köpa för vi har beställt av en annan vän från Tyskland och de kommer ju också så det räcker för oss. Så jag tittade på folk som jag tycker är kul sen råkade jag se en kvinna med glasögon o kort brun hår som liknade enorm min arbetskollega på Birgittaskolan. Jag såg o tänkte såg jag fel..är det dubbelgångare...
Är det verkligen hon en BIRGITTA... jag gick närmare och tänkte testa ropa BIRGITTA. Hon vände mot mig! Ja det är du.. hon sa jaa va du här.. jag tyckte jag såg Martin sa hon. Ja det stämmer det är han. Men va lustig vi har ju inte berättat för varandra att hon skulle te Tallin o jag också.Ja vi brukar ju inte alltid berätta om vad vi gör bara pratar om allmänhet så vi såg varandra o vi skrattade. Hon var där med sin man och tillbringade några dagar med SPA på hotellet. Världen är liten tänkte vi ja det stämmer. Lustig. Vill verkligen tala om att hon heter faktiskt Birgitta och jobbar på Birgittaskolan. Lustig de är båda samma namn som kombinerar bra ihop.

Samma tid, samma plats, samma tillfället, samma tänkt till butiken!


Efter vi varit hos Martins kompis som bor i Stockholm åkte vi hem till Örebro, jag var mest skraj trots jag har varit tillsammans med Martin i många år och var ändå spänd så hon fick uppehålla mig att slappan av, jag sitter ju alltid fram med martin när vi åker tillsammans men när jag sitter bak ojoj det var inte trygg ha ha hur funkar det med barnen som sitter bak då! ja inte samma tanke kanske men det var hemskt snö o slask på vägen var inget trevligt syn och känsla när bilen sladdade lite, den är ju fyrdrift så det funkade som Martin sa så gick hemåt bra iallafall. Sen äntligen HEM o kramade mina älsklingar!

Älskar dem så mycket bara jag har varit borta i två dagar! ha ha...Det är ju ändå ganska nyttigt att resa bort ibland från barnen, eller hur?

Någon av er som har varit i Tallin? Och har ni varit i Riga? är det likadant de båda eller är det ngt skillnad annars får jag upptäcka Riga någon gång framöver men inget är brådskande för det blir en snart nästa trip igen nästa helg som var planerat i januari om jag minns rätt. Humhum..



Natti!!







Kommentarer
Postat av: cina

Jonna:det stämmer ang båten som fastnade.Martin berättade precis samma för mig för nån stund sen o det visades på nyheterna.Två båtar från Viking Line fastnade och en stor minns inte vad han sa. rysk eller tungt kraftig båt kommer ner från Norrland ska åka mitt i sjön för att bryta upp is fram till de båtarna som fastnat. Det blir fram till natten. Ojoj.otur..Tur det inte var vi..Som jag upplevde att det small hela tiden på båten när vi åkte till Tallin.Tänk om det hade frusit ihop...Nej jag får inte tänka så..Kram på dig!

2010-03-04 @ 22:13:26
Postat av: Rosi

ja jag har varit på riga.. många många år sen.. tror runt 15 år sen, kanske mer ??.. där var då gamla och lite sliter. men intresserad.. vet inte hur det är nu för tiden..



Robban har inte varit tullängskolan men var i virgiska skolan.. det är så tråkig. jätte tråkig och stor chock för oss.. jobbigt..

många kramisar

2010-03-04 @ 22:45:22
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Cia

Vad roligt du o din make kom ut och vara för er själva. Det behöver man ibland.

Nu har du nog blivit äldre och medveten om vad som kan hända tex. båtolycka (tex Estonia). Oj, förstår att du blev skrämd - när båten fick köras igenom isen. När vi var yngre, så tänkte vi inte mycket på och var inte speciellt rädda. Men nu vet vi att det kan hända vadsomhelst och vi tänker på våra närmaste... Skönt att resan gick bra och att ni fick träffa era barn igen.

2010-03-04 @ 23:48:02
Postat av: Anna Sofia

Nä, har aldrig varit där..men det pratas nu om att vi ska åka dit till hösten, hm.. få se hur det blir?! Hi..

Skönt att det gick bra för er, med tanke på isen.

Kram..

2010-03-05 @ 07:37:26
URL: http://ljusthemma.blogspot.com
Postat av: Fia

Hej! Det verkar vara en mysig stad! jag är som du, blir så skraj när jag åker iväg speciellt under den kalla årstiden. Men mysigt att komma ut själva, bara ni 2.



Sängen köpte vi från en familj via Blocket ;)

Ja! Suck, fuskigt att våra män ska dit till Turkiet, hoppas de får regn. Hahaha. nää.. synd att de åker inte samtidigt, och det stämmer, den den andra veckan passar oss bättre för då jobbar jag inte många nätter.

Undrar oxå det, det fikas ofta på dagiset tycker jag, men bara mysigt! Samtidigt kanske bra pga då kan de familjer som inte kunde komma denna dag komma en annan dag. :)



äntligen helg! :)Vi har haft tur med vädret nu och såg att det ska bli varmare nästa vecka, perfekt! :)

KRAM!!

2010-03-05 @ 09:10:12
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Lilla Rose

Hej! Låter som du haft det trevligt därborta i Tallinn även förutom de med is i havet att åka tillbaka. Läste i tidningen om det att det varit problem för all båtar som åker där. Jag ska sj åka ut till Helsingfors nästa månad och då får hoppas det går bra med. :) även snön nog kanske redan "förtunnat" innan. _Ha det så bra! Kram

2010-03-05 @ 10:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0