Humlan kämpar, Igelkotten låg på vägen - Olivias andra dos

Innan vi åkte till vårdcentralen hittade vi en stor humla på köksmattan i vår köket, Olivia tittade på den o tyckte synd om den. Jag lät den vara så tänkte jag fixa med den ngt sen att slänga ute när Olivia är till dagis, men när hon sa vänta mamma. Hon sprang in och tog humlan in i burken och tog med ut o kastade den ut. Hon menade att det är dumt att humlan är inne för den ska vara ute. :) Men den dog när jag kom hem efter jag lämnat Olivia. Den har inte orkat att leva igen. Får berätta för Olivia sen när hon kommer hem från dagis.

Sen när vi åkte en bit såg vi igelkotten så hon sa: kör inte på den! Nejdå gumman jag ska bara köra förbi så stannade vi o hon tryckte på fönstret som ska gå ner på bilen o tittade på den.
Hon sa någon har kört på den. Dum! Synd om Igelkotten.. Den kan ju inte springa fort sa hon.
Det stämmer sa jag.
Sen sa hon det är samma med sköldpaddor kan inte heller springa fort och de är så söta och fina men igelkotten kan man inte klappa för den är vass ibland. Gulligt av Olivia.

Sen raka vägen mot vårdcentralen tog hon sin andra dos mot vaccin, det var uppskjuten så lång tid o har alltid glömt. Passade på när jag nu är sjukskriven.
Vi hade mysig egen tid :) Allt gick bra o sköterska tyckte hon var duktig o modigt. Precis som lilla kaninen Pelle som var så modigt och duktigt när han fick sina två sprutor läste vi ifrån en bok många gånger. Han fick två egentligen skulle det vara en spruta från början men det första var att han måste skyddas sig mot bakterier det han skadat sig då han ramlat från trädet och andra sprutan är mot sjukdomar.

När hon lämnades på dagis, visade hon stolt över andra kompisarna att hon tagit sprutan o visar fina plåstret. Hon kommer att få febern ikväll el imorgon. Få se!

Igår hade vi utvecklingssamtal med Amanda, allt gick bra och det var rolig o se hur det gått för henne på Lekis.
Hon visade mig Trulleboken vad hon jobbat med och det var härlig att se en massa rim och ramsor för det hade jag inte fått uppleva när jag var liten. Känner mig stolt över henne!

Hon lär sig att klappa samtidigt säga t.ex BO - en klapp, Anna - två klapp,Tändsticka - tre klappar. Mmm..
Fröken frågade hur hon tyckte om samlingen, hon upplever ibland rörigt. Hon höll med. Hon berättade att hon är inte blyg, tycker om att göra utmaningar, sprider alltid med glädje till andra, är omtyckt av andra, hon är alltid med någon och olika om byte är nyttigt för henne. Fröken frågade vem hon brukar leka med.hon svarar; Miriam, Sara, Maria, Tilde, Julia, Hanna, Elin o Emma.
Språket fungerar bra för henne o det utvecklar mycket hos henne. Hon tycker om att jobba och fokuserar gärna en längre tid. Hon tycker är roligare att leka med flera än en.

Fröken säger att Amanda har mycket stor socialförmåga och hon fungerar bra med alla i gruppen. Hon anpassar och säger gärna ifrån och säger vad hon tycker.

Fröken frågade hur hon tyckte det fungerade med Mellis ( mellan mål )? Hon tycker är ok, ibland är det skrikigt där men annars fungerar det bra.

Min uppfattning på henne är faktiskt lite olik situation på lekis än familjlivet eftersom för mig är hon mer blyg och skygg ibland hon är inte så framåt men kanske bara för hon känner dem och inte känner någon är hon försiktigt.Jämför med Olivia är så framåt och är social.

Sen berättade jag att hon visade mig en plastnessesär där alla kulorna var borta och Amanda förstod att någon har tagit men ville inte ta upp med någon men jag tyckte det är bra att berätta för fröken så jag passade på o berätta o hon tyckte det är viktigt att berätta direkt fröken om något inte stämmer. Då bestämde hon idag på samlingen i morse ska ta upp om Amandas kulorna som försvann o se om någon vill erkänna eller att andra barn ska tänka på att inte ta andras i fortsättnigen även Amanda tyckte det inte spelar något roll att få tillbaka kulorna.

Blir spännande o höra sen hur det gick på samlingen i morse om de diskuterat något om kulorna.

Nu pågår ett stort arbete på vår framsida av trädgården. Det kom två grabbar som fixade o grävde bort jord och lade stenar o småsmåstenkornig och sand också under. Blir spännande med att lägga stenklinker sen eller plattor vad det kallas!
Baksidan får vänta lite för det är lite mer blött på marken så vi längtar efter grääääääääs!!!

Idag måste jag erkänna att jag har varit duktigt att få ta steget fram med att strossa och springa emellan i skogen i 3 km. En bra start. Det sved lite i tummen för jag liksom springer o strossar så blodcirkulationen jobbar runt i kroppen kände jag som tummen domnar och kittllar emellan. Men trodde inte jag skulle kunna säga till mig att gå ut till skogen. Det var väldigt härlig spår man kände igen o doften i naturen - det älskar jag! 
Ser fram emot att komma tillbaka igen till skogen och strossa eller springa igen...:)

Lycka till med vårruset ni tjejer idag! Jag avstod det eftersom jag vill undvika anpassa efter tummens tryck om man stöter på en massa folk o hur vädret blir på tanke vill inte dölja tummen i plastpåse eller inte för den ska va blöt och har precis bytt igår. Skönt att en vän till mig, hennes mamma ställer upp o tar min plats.Jättesnällt!!

Kramen!!

Kommentarer
Postat av: Fia

Hej!

Kul att det har gått bra i förskoleklassen för Amanda. Samma för Edwin, han tycker det fungerar bra, men lite stökigt och högljutt i samlingen. Tror pga van tyst hemma.. Jaja, men det fungerar bra iaf :)



Tack, är själv förvånad över tiden, men kul att det gick bra! Hoppas du kan komma med nästa år!

Kul att du börjat springa lite i er skog, låter kul och jogga därborta, tycker det är kul med nya områden ;)

ska gå o försöka lägga mej nu så att jag orkar ha planeringsdag på jobbet imorgon, inte van att sitta still en hel dag.. Kram!

2010-05-19 @ 22:09:31
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Rosi

Tack.. jag måla med helt VITT färg ( matt).. riktig ren vitt.. jag tycker om den färg.. ser ren ut.. hehe.. lika med de andra möbler som jag har målat med .. kramkram

2010-05-21 @ 08:27:42
URL: http://strandbergljung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0