Bil nyckeln upphittad!! Puhh..-

Det är som en sak som fattades i livet...en bil nyckeln bara.. den har tagit min energi denna veckan...har letat varenda dag i samma saker igen i väskor o jackor åter flera gånger men ändå är det där tomt i två veckor. Tills i måndags råkade Martin HITTA nycklarna i sin egen arbetsbyxa!!! hans byxa!! så det var ju han som hade bilnyckeln sist hela tiden ....
Ååhh va onödigt att jag slösade på att fundera o tänkte lista ut var nyckeln kan ha hamnat. jaja sånt är livet!!

men det kändes mycket lättare efteråt.Vilken känsla!!

Det har gått bra på Oilivias utvecklingssamtal på dagis. Mycket har jag fått veta och jag tänkte direkt på Amandas personlighet och hennes personlighet är verkligen mycket olik utvecklad just den åldern 5 år. Jättekul och intressant o kul att jämföra lite syskonen.

De sa att Olivia är en stark självkänsla och har bra självförtroende, och har motorik o rör sig väldigt mycket, därför är hon mer trött när hon inte kan vara lugn. Hón gillar inte alltid samlingar på dagis men gillar att vara fröken som de turas om,men hon älskar sagor, musik och diskussioner är det ju ofta vid samlingar  och sitta vid soffan. Olivia vänjer vid det något som intresserar henne o hon blir fascinerad av det.
Hon säger aldrig på dagis när det är ute aktiviteter att hon inte har något att göra enl fröken Ammi, hon har alltid kreativ och hittar på vad som gäller för lekar och så.
Hon tycker det är rolig att leka mamma,pappa,barn och att föda barn och gå till affären o handla mat.. söttt...

Enl Ammi har Olivia tydligen knäckt lite kod genom att läsa ord och uttala ord på egen hand. Hon får låna data o skriva på olika sätt vid vissa tider, hon tycker är jätterolig att lösa och uttala samtidigt o tänker på hur hon ska skriva.
Det är verkligen fantatiskt...Olivia kan ju det nu när jag nu förstår att storasystern Amanda är ju på skolan och tränar att läsa då hänger Olivia med också och blir som magnet och lyssnar och tittar också tillsammans med Amanda.


Förra veckan på dagis har barnen lärt sig vad "fru" är för något. Olivia sa, du är Martins fru!
Sött...


Men denna veckan har Olivia en temperament humör som är upp o ner här hemma, det beror på vad.. Olivia har berättat för mig o blivit intervjuat av fröken Ammi att hon tycker är jobbigt att vara så trött på morgonen o komma till dagis, men annars när hon är glad då är hon glad o pigg att komma till dagis och tycker om att träffa kompisar.
Det kan jag förstå. Olivia måste ju få vara sitt, när vi måste jobba att det är något vi inte accepterar och att Olivia måste välja och inte att hon bestämmer allt själv. T.ex hoppa över att borsta tänderna, vill spela kortlek trots har spelat flera gånger. Man måste sätta gränsen att vi har bestämda punkter t.ex tider och så. Vi ska inte låta okej okej och sen vet hon att hon kan vinna över oss, vi måste också vinna över henne att hon vet att det inte är alltid okej.

Skillnanden när Amanda slutade att sova vid 3 år på dagis typ vilostund men Olivia fortsatte det tills förra året 4 o halv ungefär. Det är för att Amanda är en mycke lugn person och gärna sitter mycket och springer inte loss medan Olivia har myror hela tiden, men kan titta på någon film men inte hela tiden. Det stämmer riktigt bra att Amanda är en riktigt tvmänniska medan Olivia inte är det. Ibland har det varit svårt med på bion, Amanda älskar se filmer men Olivia har visat tvekan ibland men ville gärna se filmen men har hänt att hon somnat och samt inte orkat sitta länge på stolen..

Just denna veckan använder hon mycket :NÄPP... uhamej det var en jobbig känsla och jag fick hålla masken för att inte uppror något konflikt eller så. Hon ler för hon vet att vi blir irriterade. OJoj...

Jag hade inte orkat med det och Martin har tagit över ibland då var Olivia svårt mot Martin också men lyckades till en rolig avslutning med att flyga flygplan då Martin bar henne upp, då är hon nöjd o somnar fort..Mmmm

Har sagt till Olivia varför hon sover fortare med pappan, inte med mig. Hon log.. Hon log, hon visste vad hon egentligen tänker. Mammig är hon fortfarande på olika dagar.

Ja men så är barnen på olika sätt, det kan va skönt att Amanda inte behöver få mig att hålla tid för henne mycket när Olivia kräver mer uppmärksamhet. Men samtidigt får inte Amanda bli bortglömd, så att hon ska också känna älskad av oss.

Det har varit mycket annat också på jobbet, har packat en del i några dagar som är mina privata grejor på jobbet. Det närmar sig och nu har jag fått veta att jag får tala om för eleverna nästa vecka vilket känns skönt att få en bra diskussion på ett bra avslutningssätt innan en ersättaren tar min plats måndagen den 29 nov, då befinner jag på Felingsbro Folkhögskola ( ska inte pendla förutom jobba där vid G.vik mittemot Atlas Copo), ser verkligen fram emot det! :)

Idag var jag till Röda Korset, hittade en plastduk som är julröd! Perfekt, lätt att tvätta bort om man ska baka pepparkakor etc...
Var till en annan secondshand mittemot Rödakorset men det var STÄNGT!! idag..bara idag!! konstigt.hrmm.. skulle köpa bara en grej som jag tittat flera veckor och att jag såg den är ännu kvar.. Funderade då varför köper jag inte direkt.. Lika bra idag men ack ack..stängt-!! är rädd att jag missat den, måste kolla i morgon om den finns kvar då kan jag andas ut o KÖÖÖPA den..visar på bilden sen varför jag tänkte på den :) Om den är såld!! då blir jag nog arg på mig varför väntade jag varje gång jag kommer dit o såg den stående...låter det som att jag ser att den finns kvar bra bra men varför tog jag inte den o köpte för jag såg den ja den skulle jag vilja ha.. hrmm.
Få se imorgon om den är köpt eller missar den... :)

Nu är det ju skönt att bara ta det lugnt och SOFT nu till helgen, kände att jag behövde det verkligen!! Efter intensiva på jobbet, andra saker som hänt, och med lilla vilda Olivia...


Kram!!

Kommentarer
Postat av: Madde

Oj, det var mkt du skriver! Kan tänka mig vilken lycka det kändes när bilnycklarna hittades! :) Vad kul att det går bra för Olivia och att du kan se skillnader eller liknande mellan henne och systern. Tur att du har din man Martin som kan hjälpa dig med barnen. Jag har bara en dotter men jag kan se hennes framsteg ist. Aha, så du ska jobba på Fellingsbro fhsk,är det anställning eller vikariat? Jag önskar dig alla lycka och ta hand om dig! Kramiz :)

2010-11-21 @ 10:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0