Hur kan jag få vatten ur näsan igen!!

Längtar till nu i helg igen!! Imorgon är det onsdag då närmar det sig dvs halv vecka har gått! :)

Som tusan har jag fått förkyldning igen! Märkte att jag har dålig immunförsvar så jag tar emot lätt att bli förkyld. Suck...
Mina tjejer mår ju så bra som det är vanligt men jag själv blev förkyld antingen från helgen. :/
Fast jag har ork att jobba så jag får lägga mig snart tidigt i kväll. Sova mer då förkyldningen blir botad inom kort.

Nu är det mycket med omdöme.. skriftlig omdöme menar jag ... skriver skriver skriver, reflekterar,reflekterer, omstrukturerar etc..Baahh..Men måste det tillhör mitt jobb...

Hösten är fortfarande mild och skön väder nu som det har varit varje dag lite kallt på morgonen och senare på dagen skön känsla.. Solen skiner för det mesta...
Hoppas det blir fin väder nu till helgen för min mamma ska komma hit med sin sambo på lördag och då kommer våran syrenträd som de har grävt upp o att vi får här hos oss i trädgården. Ska köpa mer jord för att få mer näring jord till de ny planerade. Krusbär står fortfarande i krukan och har inte hunnit plantera in men det gör jag nu till helgen för då gäller det mest trädgårdsarbeten, samt ska vi också få vinbärsbuske av mamma som ska ta med.. Minns inte om det var röd eller svart. Amanda hoppades på röd...:)
Vi får även hemgjord lingonsylt och saftflaskor..:) Det känns som det blir en julafton för mig med de grejorna som ska komma hem till oss :)

Nu på torsdag är det föräldra möte på Olivias dagis, då blir det Martin som kommer dit för jag var på Amandas föräldramöte i början av september. Men det passar ju nog inte just nu när jag är såå snuvig, även jag inte vet om jag blir bättre till torsdag men Olivia ville gärna att jag stannar hemma med dem på torsdag när pappan ska på föräldramöten. Naturligvis kan jag det.

Idag har Olivia varit stolt och visat mig att hon kunde läsa några ord... En bildbroschyr med olika ord samband till vatten.ex FISK, SNÄCKAN, BÅT, SAND etc.. hon läste det helt själv.
Hennes fröken Åsa berättade för mig igår på dagis att hon har gjort en egen bok och där har hon skrivit en hel del själv och sen har hon skrivit KROPPSDELAR på en stor affisch på dagiset där de pratar om kroppsdelar. Jag tänkte ifall hon tittade på andra bokstäver på annat papper o skrev på affischen men nej sa Åsa, hon tänkte o uttalar själv hur det låter och följer efter ljudet och skriver.. Fantatiskt tänkte jag va roligt. Hon sa hon  blir god väg med att snart knäcka kod för läsningen. Men min uppfattning är inte helt o hållet att hon har knäckt kod men hur på vilken sätt knäckts det kod när det startar läsningen, tänkte jag ifall läsningen ska gälla för fullt eller inte..
Iallafall har Åsa sagt att Olivia kunde skriva hela sin grupp på dagisbarnens namn.
Det blir spännande hur i hennes utveckling ser ut under året om hon ju mer kan kanske börjar hon läsa någon lättlästbok, som hon kan låna av Amanda.

Amanda kan läsa lite lite och det går ju bra för hennes del och att det inte får pressa på henne för att hon får känna efter sin egen lust och motivation av att kunna läsa mer efter sig.

Det är kul att göra läxan tillsammans med Amanda nu, hon har matteläxan till på fre. Tänkte själv har min pappa o mamma hjälpt mig med läxaorna och nu är det min tur! :)

Känner ni er igen själv också som är nu idag mamma och pappa till era barn dvs ni var själva barn som fått hjälp? med läxor?


Ha en bra fortsatt vecka och njut av höstvädret som är vackert med blad som blir gul,röd, orange o bruna!!!


Kommentarer
Postat av: Lena

Åå, vad roligt att läsa om din vardag. Dina söta döttrar och katter och allt! Här kommer jag att hälsa på ibland. Kram / Lena

2010-10-06 @ 11:47:54
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/
Postat av: Fia

Jobbigt med förkylning! Hoppas det går över snart. Kul att dina flickor är duktiga med läsningen/skrivningen! Det är mina oxå, kul och kunna läsa tillsammans med dem! :) Nu har alla våra barn blivit rätt stora! :D



Haha, jaa det doftade såå gott i köket när jag bakade kakorna, de är godast nybakade tycker jag sedan får andra äta dem :D



Jaa, gillar oxå smycket, enkelt men fint! Har gjort några fler idag. :D



kramm och krya på dej!

2010-10-06 @ 21:24:41
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Ciia

Vad roligt att komma in i "din värld" igen och titta på bilder på dina döttrar, katter och vänner.

Haha, jag skrattar lite grann. Jag minns väl hur kåt Rambo var. Hur våra kompisar blev nyfikna och ville titta på honom när vi hade förfester i lägenheten. :-o

Ja, det var fantastiskt att vi hade gott om tid och cyklade ner till Köpenhamn i några dagar. Ett roligt minne. :-)

Roligt att läsa om dina flickor som börjar skriva och läsa. Roligt att hänga med deras språkutveckling. Vad gör de på fritids? Simning om jag minns rätt du skrev i bloggen.



Ha det gött!

2010-10-07 @ 14:03:14
Postat av: Tanja

Jag hoppas att vi ses på ons Jussy blir lycklig om får träffa dig o flickorna oxå försståsss = )

Medd mig så jag vet hur mkt ska jag laga mat osv..



Pöss hörs!

2010-10-07 @ 14:18:33
Postat av: Tove (Julles mamma)

Oj vad du planterar! Jag har massor av hallon- och jordgubbsplantor om du vill ha.



Coop har förresten halva priset på sin växtavdelning och även Blomsterlandet och Plantagen (fast där är det nästan slut) tipsar.

2010-10-07 @ 20:34:25
URL: http://regnavdagar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0